دردسرهای بازار پرتلاطم خودرو کم بود که اکنون برداشتهای مختلف از موضوع احتکار در راه آهن شیراز نیز به آن اضافه شده است و در این مجادله دو سازمان معتقدند پارک این خودروها در راه آهن شیراز، احتکار محسوب نمیشود، اما پلیس فارس میگوید میشود؛ در این میان همگان به یاد دیالوگ معروف نمایش هملت میافتند که بودن یا نبودن مساله این است.
سردرگمی مردم در بازار خودرو از گرانی این ارابه ناایمن گرفته تا سهم آن در تلفات جادهای، دردسرهای خدمات پس از فروش، عدم پایبندی شرکت به تعهدات و بی کیفیتی قطعات جملگی بخشی از مسائلی قدیمی است که همیشه برای مشتریان دردسرساز شده، اما اکنون گویا قضیه احتکار نیز به جمع چالشهای پرتعداد این بازار در شیراز و استان فارس پیوسته است.
یکه تازی خودروسازان داخلی در بازاری بی رقیب، حق انتخاب را از مردم گرفته به نحوی که حتی به ناچار برای ارابههای از رده خارج این شرکتها نیز صفهای طویل چند میلیونی بسته میشود و انگار دیگر توقعاتی مانند طراحی به روز، کیفیت و ایمنی بطور کامل از دل جامعه مشتریان رخت بربسته است.
در حالی که مردم با قیافه قدیمی و تکراری و مشکلات قدیمی خودروهای ساخت داخل خو گرفتهاند چالشی جدید در تعریف واژه احتکار در شیراز شکل گرفته است به گونهای که از چهار دستگاه متولی این بخش سه ارگان در این باره دیدگاهی متفاوت و کاملا متضاد دارندو نهادی دیگر نیز غایب بزرگ این میدان است.
مواضع این دستگاهها در تعریف مقوله احتکار در بازار خودرو و رسیدگی به آن چنان با یکدیگر متضاد است که گویا ماجرای احتکار این ارابههای مانده در پارکینگ راه آهن شیراز بطور کامل به بن بست رسیده است.
تلقی نیروی انتظامی فارس با سازمان صنعت و معدن و اداره کل راه آهن این استان از احتکار خودرو تفاوت شگرفی دارد و باید دید احتکار و مصادیق آن چیست؟
ماجرا از انتشار یک کلیپ به تاریخ شانزدهم خرداد۹۹ در فضای مجازی آغاز شد که از وقوع یک احتکار بزرگ در راه آهن شیراز خبر میداد که روز بعد خبر کشف احتکار ۳۸۶ خودرو در راه آهن شیراز از سوی پلیس فارس و به استناد کارشناسان سازمان صنعت و معدن و تجارت این استان منتشر شد؛ موضوعی که مدیرکل راه آهن فارس آن را رد کرد.
حال سازمان صنعت و معدن و تجارت هم موضوع احتکار را کاملا منتفی میداند، اما پلیس همچنان بر موضع پیشین خود مبنی بر احتکار خودرو در راه آهن شیراز پافشاری دارد.
غیبت تعزیرات در موضوع احتکار خودرو در راه آهن شیراز
تماس خبرنگار با مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس و مسولان این نهاد برای اطلاع از تعریف این نهاد درباره احتکار تا لحظه انتشار گزارش بی نتیجه ماند.
بعد از اعلام خبر احتکار خودرو در راه آهن شیراز مدیرکل راه آهن فارس این موضوع را صحیح ندانست و اعلام کرد که خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی برای رسیدن به دست مصرف کنندههای این استان و جنوب کشور به راه آهن شیراز منتقل شده است.
مسولان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز از محرز نشدن موضوع احتکار در شرکت دولتی راه آهن سخن به میان آوردهاند.
صمت: احتکاری در کار نیست
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس میگوید که براساس بررسیهای کارشناسی هیچ موردی دال بر انجام احتکار خودرو در محل راه آهن شیراز مشاهده نشده است.
محمدابراهیم صداقت با اشاره به اعلام خبر احتکار ۳۸۶ خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز از سوی نیروی انتظامی استان فارس افزود: خودروهایی که در پارکینگ راه آهن شیراز وجود دارد از نظر سازمان ما مصداق احتکار نیست. سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان مرجع کارشناسی این موضوع را مورد بررسی قرار داده و تاکنون موضوع احتکار برای سازمان ما محرز نشده است. خودروهایی که در این محل وجود دارد شامل اتومبیلهایی است که به وسیله قطار وارد این استان شده و بخشی از آن متعلق به نمایندگیهای مختلف سراسر فارس و بخشی دیگر نیز متعلق به نمایندگیهای مجاز استانهای جنوبی کشور است.
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: خودروهای تولید شده توسط خودروسازان داخلی پس از انتقال با ریل در راه آهن شیراز پارک و بعد از آن به نمایندگیهای مربوط منتقل میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جمعه ۱۶ خرداد ۹۹ نماینده سازمان صمت استان فارس از محل پارک این خودروها در راه آهن شیراز بازدید کرد و در پی آن بررسیهای کارشناسی نیز انجام شده، اما هیچگونه شواهدی دال بر احتکار خودرو در این محل مشاهده نشده است.
صداقت اظهار داشت: پارکینگ خودرو راه آهن شیراز قبلا هم مورد بازرسی قرار گرفته و تاکنون هیچ پروندهای مبنی بر احتکار در این محل تشکیل نشده است.
پلیس امنیت اقتصادی: در راه آهن شیراز احتکار رخ داده است
رییس پلیس امنیت اقتصادی استان فارس نیز میگوید که این خودروها مدت زیادی در پارکینگ راه آهن شیراز نگهداری شده بگونهای که حدود ۲ هفته پیش پروندهای در این باره از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس تشکیل شد و نمایندگان این نهاد در محل حاضر شدند و ابلاغی در خصوص تعیین تکلیف این خودروها صادر کردند.
سرهنگ ابراهیم یگانه افزود: با توجه به مهلت تعیین شده، شرکتهای سازنده خودرو هیچگونه اقدامی در خصوص تعیین تکلیف این خودروها انجام ندادهاند و لذا بر این اساس پلیس امنیت اقتصادی وارد عمل شد. از نظر پلیس امنیت اقتصادی احتکار خودرو در راه آهن شیراز امری محرز است. دستورالعملی در گذشته صادر شده و توافقاتی با خودروسازان داخلی نیز صورت گرفته که اخیرا نیز در پی تلاطم بازار خودرو بر آن تاکید شده مبنی بر اینکه تمام خودروهای تولیدی داخلی در شرکتهایی مانند سایپا و ایران خودرو از مبداء به نام شخص خریدار پلاک گذاری و بعد از کارخانه خارج شود.
رییس پلیس امنیت اقتصادی استان فارس بر این مطلب که تمام خودروها اکنون به نام خریدار از شرکت سازنده خارج میشود تاکید کرد و گفت: خودروهای تولیدی باید هنگام حمل توسط کامیون و یا قطار به مقاصد مختلف پلاک گذاری شده باشند. متاسفانه شرکتهای خودروساز داخلی علیرغم تاکید و ابلاغ مجدد این دستورالعمل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۹۹، همواره این موضوع را رعایت نکردهاند. وجود خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز مصداق احتکار است و شفافیت در موضوع اقتصادی خصوصا در شرایط کنونی امری لازم و ضروری است و باید خودروسازان از مبداء نسبت به پلاک گذاری خودروهای تولیدی اقدام کنند.
نصب نکردن پلاک خودرو از مبداء میتواند اخلال در نظام اقتصادی تلقی شود
وی اظهار داشت: عدم تمکین به دستورالعمل ابلاغی در خصوص نصب پلاک خودروهای تولیدی از مبداء میتواند مصداق اخلال در نظام اقتصادی کشور نیز تلقی شود. بنابر اظهارات شرکتهای خودروساز تعدادی از خودروهایی که در پارکینگ راه آهن شیراز پارک شده تولیدی شرکتهای مستقر در شیراز است، اما برای رسیدن به دست مشتریان در شهرهای استان فارس نیز باید ابتدا به تهران منتقل و دوباره از مرکز توزیع و به شهرستانهای فارس ارسال شود که این موضوع نه منطقی و نه به صرفه است.
وی با بیان اینکه براساس دستور قضایی خودروها در محل راه آهن شیراز توقیف شده ادامه داد: برای موضوع احتکار خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز پروندهای تشکیل شده که در دستگاه قضایی در حال بررسی و رسیدگی است. ماده چهار قانون تعزیرات حکومتی در خصوص احتکار اعلام میکند که نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مرجع ذیصلاح و امتناع از عرضه آن به قصد گرانفروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه، مصداق احتکار است که این موضوع شامل نگهداری خودرو در راه آهن شیراز میشود.
مدیرکل راه آهن فارس: طرح موضوع احتکار در محیط باز راه آهن بی معنی است
مدیرکل راهآهن استان فارس گفت: حدود ۱۰ سال از حمل خودرو توسط راه آهن میگذرد که این موضوع هر سال رو به رشد بوده و با حمایت صنایع تولیدی در استان فارس در حال افزایش است.
مهرداد انصاری افزود: متاسفانه در روزهای گذشته اخباری مبنی بر کشف خودروهای احتکار شده در پارکینگ راه آهن شیراز در رسانهها پخش شد که باید گفت موضوع کشف خودرو در یک محیط باز و بدون حصار و سرپوش که حتی یک فنس اطراف آن وجود ندارد بی معنی است. هر واگن قطار حدود ۱۲ دستگاه خودرو حمل میکند و یک قطار باری اگر حداقل ۱۰ واگن هم داشته باشند یکصد و بیست خودرو را میتواند حمل کند و این موضوع در کل کشور در حال انجام است و خودروها پس از تخلیه در ایستگاههای راه آهن به مرور و در یک بازه زمانی کوتاه به مقصد مورد نظر حمل میشود. آیا بهتر نبود مسئولین قبل از هرگونه اطلاع رسانی به عموم از صحت موضوع اطمینان حاصل میکردند و یا حداقل منتظر حکم دستگاههای مربوطه میشدند؟
به فضای مجازی استناد نکنیم
مدیرکل راه آهن استان فارس با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران یک شرکت دولتی است که به جز هزینه حمل خودرو مبلغ دیگری دریافت نمیکند، گفت: آیا هر نوع گزارش که از شبکههای اجتماعی پخش میشود قابل استناد است و میتوان بدون تحقیق به آن پرداخت؟
انصاری ادامه داد: خودروهای پارک شده در ایستگاه راه آهن شیراز برای انتقال به نمایندگیهای مجاز سراسر استان فارس، استان بوشهر و شمال استان هرمزگان از طریق ریل حمل نگهداری شده است. هفتهای چند صد خودرو از راه آهن شیراز به مقصد سایر استانها ارسال و همچنین از تهران با هدف توزیع در فارس و استانهای همجوار به شیراز منتقل میشود. خودروهایی که توسط خودروسازان داخلی تولید شده از طریق ریل حمل میشود و این کار تخلف و یا احتکار نیست بلکه روالی عادی در سراسر کشور است.
انصاری با بیان اینکه اظهارنظرهای شتابزده میتواند اقتصاد بحران زده کشور ما را با مشکلات بیشتری روبه رو کند، افزود: این رفتارهای شتابزده در حوزه اقتصاد میتواند سرمایه گذاران و فعالین این بخش را نیز فراری دهد.
۳۸۶ خودرو و دیدگاه پلیس
فرمانده انتظامی استان فارس در این باره گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی، ۳۸۶ خودرو احتکار شده به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال را در پارکینگ راه آهن شیراز کشف کردند.
سردار سرتیپ دوم رهامبخش حبیبی افزود: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان با اقدامات فنی و تخصصی از اخباری مبنی بر نگهداری و احتکار خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز مطلع شدند و موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند. با کسب مجوز قضائی ماموران پلیس به همراه نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت از پارکینگ و ۲ رام قطار راه آهن بازدید کردند که در نتیجه آن، ۲۴۷ دستگاه پراید و ۱۳۹ دستگاه سواری پژو پارس که فاقد مدارک ورودی و خروجی و احتکار شده بود، کشف و توقیف کردند. در بررسیهای صورت گرفته و برابر نظر کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شرکتهای خودروسازی علیرغم تاکید و فرصت یک هفتهای برای اجرای دستورالعملهای مربوطه، لذا به منظور گرانفروشی از توزیع خودرو و نصب پلاک بر روی آنها خودداری کردهاند. در این خصوص افراد متخلف شناسایی شدند و از طریق مراجع قضائی تحت تعقیب هستند.
زمان ورود این خودرو و نگهداری در پارکینگ مشخص میکند
اگر برای حمل بوده نهایتا یک هفته باید بماند
اگر بیشتر است فساد محرز است